Gönderen Konu: Richard Wagner  (Okunma sayısı 741 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı OĞUZHAN

  • Süper Mod
  • *
  • İleti: 2183
  • Rep Gücü : 869
  • Cinsiyet: Bay
  • Ne Mutlu Türküm Diyene !
    • Profili Görüntüle
Richard Wagner
« : Temmuz 30, 2009, 12:07:48 ÖS »

Richard Wagner, Alman bestecisidir (1813-1883). Leipzig'de doian Wagner, daha çocukluk yillarinda kendini tiyatronun büyüsüne kaptirdi. Felsefe. ve müzik öirenimini birlikte sürdürdükten sonra baiarisiz birer deneme olan ilk operalarini yazdi. Almanya'da orkestra yöneticiliii yapan, ardindan Fransa ve ingiltere'yi dolaian Wagner, meslek yönünden çok güç yillar yaiiyordu.

ilk baiarisini Dresden'de, Rienzi operasiyla kazandi. 1849'da devrimci harekete katildiii için Almanya'dan kaçmak zorunda kalan besteci önce Zürich'te, sonra Venedik'te yaiadi. Alacaklilarinin elinden kurtulmak için Münih'e gidip Bavyera kralinin yanina siiindi. Fakat bu sefer de kendisini çekemeyenler yüzünden rahati kaçmiiti, yeniden isviçre'ye döndü, orada Lîszt'in kizi Cosima ile birlikte alti yil büyük bir mutluluk içinde yaiadi. Bayreuth'da eserlerinin olaianüstü bir baiari kazandiiini gördükten sonra Venedik'te ansizin öldü.

Lirik Dram

Wagner'in savunuculuiunu yaptiii yeni lirik sanat anlayiii, operayi basit bir eilence olmaktan kurtarip seyircinin ruhsal durumunu etkileyen müzikli bir dram haline getirmeyi amaçlar. Bu yeni sanat, Kelt ya da Germen halk masallarindan (Nibelungen destani, Graal efsanesi) alinma konular çerçevesinde iilenen simgesel temalardan (özgürlük, aik yoluyla ruhun yücelmesi, günahlarindan arinmasi) esinlenir.

Wagner'in operalarinda, recitativolar araciliiiyla birbirine bailanan arya, düo, koro gibi geleneksel formüller bir yana birakilmii, bunlarin yerini recitativolar ile iarkilari ayni hareket içinde baidaitiran «kesintisiz müzik» almiitir. Yunan trajedilerindeki koronun görevine benzer bir rol oynayan orkestra, iarkinin gidiiini büsbütün kendi haline birakarak dramin açiklamasini yapar. Bütün bunlardan baika leitmotif ilkesi, yani bir düiünceyi, bir duyguyu ya da eserin kahramanlarindan birini simgeleyen ana tema bütün eser boyunca bilinçli ve düzenli bir biçimde sik sik kullanilir.

Böylece tiyatro, iiirden müzik ve dansa, dekor ve giysilerden eserin sahneye koyulusuna ve iiik oyunlarina kadar bütün sanatlarin kaynaiip bütünleitiii sihirli bir pota olur. Bütün bu gereçsel ve teknik koiullar, Wagner'in pek çok kitabinda (Geleceiin Sanat Eseri) açikladiii felsefî düiünceleri için birer dayanaktir.

Bazi Eserleri

Uçan Hollandali, Tannhauser, Nürnbergli Usta iarkicilar, Nibelungen Yüzüiü (Ren Altini, D/e Walküre, Siegfried ve Tanrilarin Çöküiü bu operanin bölümleridir), Tristan ve isolde.

Bayreuth Tiyatrosu

Wagner, Bavyera krali Ludwig ll'nin yardimiyla en büyük düiünü gerçekleitirebildi: eserlerini temsil etmek için özel olarak yapilmii bir tiyatro binasi kurdu. 1876'da açiliii yapilan Bayreuth Tiyatrosu bugün bile yalniz Wagner'in operalarina ayrilmii ünlü bir festivale sahne olur.